19. aug
Det blir færre og færre kyllingprodusenter.
 
Kyllingbonden i krise
Et trist faktum er at mange av veteranene og pionerene i fjørfenæringa nå takker for seg, skriver leder i Hedmark bondelag, Erling Aas-Eng.

Publisert: 01.feb.2016 12:37
Oppdatert: 01.feb.2016 12:37

Sist uke viste NRK Hedmark og Oppland en reportasje om krisen i kyllingnæringa hvor
kyllingprodusent Terje Hagen i Våler ble intervjuet. Han velger nå å kaste inn håndkleet som fjørfeprodusent. Den som så innslaget kunne ikke unngå å bli berørt av intervjuet med en resignert kyllingbonde som har levd og åndet for matproduksjonen sin i 25 år. Terje Hagen ble for liten.

Markedet for kylling fikk en alvorlig knekk i 2015 etter stort medietrykk rundt antibiotikaresistente bakterier og bruk av fôrtilsetningen Narasin. 15 prosent av markedet forsvant over natta. At mye av
mediestøyen bygde på feil og foreldet informasjon er en sak for seg. Samtidig har det skjedd endringer i leveranseavtalene til matvarekjedene. Coop Norge og bonde-eide Nortura valgte å avslutte samarbeidet, med den følge at Coop Norge inngikk leveranseavtale med selskapet Den Stolte Hane. Dette førte til at Nortura sitter med langt flere produsenter enn hva de har marked for. Den Stolte Hane sitter i motsatt situasjon, og er avhengig av å bygge opp ny produksjonskapasitet for å dekke sitt behov for kylling, så lenge de ikke ønsker å overta Norturas produsenter eller kjøpe kylling av samvirket. For å gjøre situasjonen helsvart valgte landbruksstatsråd Listhaug å doble konsesjonsgrensene for hvor mye en kyllingbonde kan produsere fra 140.000 til 280.000 kyllinger.
Begrunnelsen var at en på denne måten ville få flere profesjonelle produsenter som kunne drive kyllingproduksjon på heltid.

For landbruksnæringa er dette en betydelig tapssituasjon hvor de totale kapitalkostnadene i næringa øker. Når god og velholdt bygningsmasse tas ut av produksjon, betyr det nedskriving og tap for mange bønder, fordi mange av kyllinghusene har liten alternativ verdi. Samtidig vil andre bønder sele på seg ny gjeld gjennom nybygg tilpasset den nye konsesjonsgrensen for å levere det samme volumet til Den Stolte Hane. Slik blir bonde spilt opp mot bonde, samtidig som dagligvarekjedene posisjonerer seg.

Et trist faktum er at mange av veteranene og pionerene i fjørfenæringa nå takker for seg. Det er disse produsentene som har de minste driftsbygningene og har en mulighet til å komme ut på bena ved å takke ja til Norturas sluttpakke. Med dem forsvinner også mye kompetanse og godt husdyrhold
ut av næringa. De produsentene som blir igjen har svært små marginer å leve av, men har ikke annet valg enn å fortsette. Inntekter må de i stor grad hente annetsteds fra.

I NRK-reportasjen sier landbruksminister Jon Georg Dale at han har forståelse for at situasjonen
til Terje Hagen og andre bønder er vanskelig. Men han er tydelig på at en sentralisering av kyllingproduksjonen i større bruk er det beste. Dette er en påstand vi vanskelig kan forstå når økonomien er svekket for alle kyllingprodusenter, flere avvikler sin produksjon med tap, og kyllingnæringa samlet sitter igjen med økte kapitalkostnader. Jeg har derfor to spørsmål til
landbruksministeren: Er han enig med sin forgjenger i at en økning av konsesjonsgrensene var et smart trekk for å få flere heltidsbønder, bedre rekruttering og bedre økonomi for kyllingbonden? Og: Ser han at situasjonen som kyllingbøndene er satt i bidrar til økt makt for dagligvarekjedene – stikk i
strid med regjeringens uttalte ønsker?

 
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no