21. sep
EN STOR DEL: Mat utgjør en stor del av omsetningen hos Roger Haugen på Statoil Vestad. Om noen måneder får besinstasjonen et utseende i hvitt, rødt og guloransje.
FOTO: MAY NORDSVEEN
 
Snart slutt for Statoil
Daglig leder ved Statoil Vestad, Roger Haugen, gleder seg til å bli en del av den verdensomspennende kjeden Circle K.

Publisert: 05.jan.2016 14:03
Oppdatert: 05.jan.2016 14:55

Elverum: Omkledningen av Statoils 330 norske bensinstasjoner begynner i mai, rundt tre år etter at det canadiske selskapet Couche-Tard kjøpte aksjemajoriteten i Statoils avdeling for bensinstasjoner.

Nå blir kjøpet synliggjort med omkledning av Statoilstasjonene i Norge og resten av Nord-Europa og får navnet Circle K, det samme som Couche-Trads bensinstasjoner over resten av verden.

Utvikle og vokse

– Både jeg og medarbeiderne er fornøyde med at Couche-Tard har tatt over. Jeg føler at de er interessante, offensive eiere som ønsker å utvikle bedriften, få den til å vokse og åpne for at vi kan være litt løsere i snippen og komme med nye ideer og gi oss muligheten til å være litt kremmer selv, sier Roger Haugen,

Da mener han at det kan åpne seg en mulighet for å kunne selge kortreist mat fra lokale produsenter, men det må først godkjennes av kjeden.

– Det er mye lettere å få ja nå enn tidligere, legger han til.

Klikket

Salg av mat er blitt en stadig større del av Statoils produkter.

– Da vi begynte å selge pølser den gangen bensinstasjonene het Norol, trodde vi at det hadde klikket for ledelsen, humrer Haugen ved tanken.

Siden da er mat en av hovedvaregruppene sammen med bilvask.

– Drivstoff er det viktigste, men det tjener vi nesten ikke penger på. Det er det drivstoffkjedene og Staten som gjør, sier han.

– Når det gjelder salg av mat er Statoil enda strengere på matsikkerhet enn Mattilsynet, sier Haugen.

Han humrer ved minnet om pølsesalget i begynnelsen, da oljete hender var en del av arbeidsdagen.

– Vi tørket av oljen på bukselårene. tok sigaretten fra munnen og la den på benken foran oss slik at røyken steg opp på pølsa vi hadde lagt på disken, forteller han.

Mye bedre tid

– Vi hadde også mye bedre tid til å slå av en prat med kundene. I dag er rask ekspedering den beste servicen vi gir kundene våre. Faren min, Finn Haugen, som drev bensinstasjonen i 30 år før meg, var læremesteren min. Han sier at navnet ikke har noe å bety. Innholdet er det viktigste og hjertet i en bedrift, det vil si de som jobber der, sier Haugen.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
CIRCLE K: Etter omkledningen fra Statoil til Circle K vil bensinstasjonen i Bakketungata få et slikt utseende.
PRESSEFOTO
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no