20. sep
AVSLAG: Både Europark og Parkeringsklagenemda avslo klagen.foto: May-Britt Bjørlo Henriksen
 
Kritisk til manglende skjønn
Roger Olsen fikk et ublidt møte med bøteregimet til Europark, på tross av at han beviselig hadde betalt parkeringsavgift.

Publisert: 15.okt.2015 09:27
Oppdatert: 15.okt.2015 10:04

Elverum: En sensommerdag i juli, måtte bergenseren Roger Olsen i hui og hast kjøre samboeren til akuttmottaket i Elverum.

– Samboeren min hadde denne dagen oppsøkt lege i Elverum fordi hun i flere dager hadde hatt store smerter i et kjøttsår i leggen. Legen vurderte at helsetilstanden hennes var av en slik karakter at han akutt ønsket å legge henne inn på sykehuset, forteller Roger Olsen fra Bergen. Stress, samboerens smerter og akuttinnleggelse var bakteppet for en parkeringsfeil som kom til å koste Olsen noen hundrelapper, og ei bot som Olsen mener er urimlig.

Tastet feil bokstav

Feilen denne sensommerdagen ligger hos Olsen konkludere både Europark og Parkeringsklagenemda med etter at Olsen klagde på boten på 500 kroner som han ble ilagt. Det er forsåvidt Olsen enig i, men gitt omstendighetene rundt parkeringen mener han at det bør være rom for å utvise litt skjønn.

Å legge fra seg parkeringskvitteringen i vinduet på bilen er ikke lenger nødvendig så lenge man taster inn bilens registreringsnummer når man betaler. Forutsetningen for at det skal fungere er at bilnummeret tastes inn riktig.

I alt stresset klarte han å taste inn en bokstav feil da han skulle taste inn registreringsnummeret på bilen sin. Han tastet en U i stedet for en V.– Bøter er et verktøy de er gitt fra myndighetene. De hadde ikke kunnet gjøre det om det ikke var lovregulert. I dette tilfellet handler det om hvordan de forvalter dette verktøyet, sier Olsen som til daglig jobber som polititjenestemann. Han peker på at forholdsmessigheten er vel så viktig som noe annet i denne saken, og synes det går på troverdigheten og tilliten løs når Europark ikke kan utvise skjønn og velger å opprettholdet boten, til tross for at Olsen samme ettermiddag foreviste kvitteringen for betalt parkeringsavgift.

– Jeg klaget på gebyret samme dag og begrunnet klagen ved å hevde at gebyret var urimelig, og sendte ved et bilde av billetten jeg hadde løst ut. Dette mente jeg burde vise at jeg ikke hadde til hensikt å unndra meg parkeringsavgift, men at det kun var én bokstav som var forvekslet i registreringen, sier Olsen.

Ingen forståelse

Dette møter han ingen forståelse for hos Europark som i sitt svar på klagen først slår fast at: Det etter vilkårene for privat parkeringsregulering bragt på det rene at gyldig billett må ligge godt synlig for kontroll bak frontruten så lenge kjøretøyet står oppstilt på området.

De konstaterer i samme brev at det er korrekt at man ikke behøver legge billetten bak frontruten på dette parkeringsområdet, men at det krever at man registrerer korrekt registreringsnymmer på automaten.– Jeg skjønner ikke hvorfor man skal taste registreringsnummeret. Det burde holde å legge kvitteringen bak ruta, sier Olsen. Han fikk heller ikke medhold i Parkeringsklagenemda

 
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no