17. sep
 
Strengere EU-kontroll
Fra juni blir det nye og strengere EU-kontroll. Antall kontrollpunkter øker fra 85 til 150.

Publisert: 04.mar.2015 21:39
Oppdatert: 04.mar.2015 21:39

Egentlig skulle de nye forskriftene for EU-kontrollene ha vært innført fra 1. januar i år, men er utsatt med nærmere et halvt år. Årsaken er datatrøbbel hos Statens vegvesen.Periodisk kjøretøykontroll (PKK), best kjent som EU-kontroll, er den eneste obligatoriske kontrollen vi har av biler i Norge i dag. Bakgrunnen for et nytt regelverk er at kontrollen skal bli mer lik den kontrollen som gjennomføres i EU i dag. Derfor må antall kontrollpunkter økes fra 85 til 150.

Flere «ikke godkjent»

På den nye kontrollseddelen som bileier mottar vil det ikke lenges vises de punktene som er godkjent, men kun bildata og anmerkninger. Mange av de anmerkningene som tidligere var gradert «1» vil bli endret til «2», noe som vil medføre at flere kjøretøy vil få 2-anmerkning og ikke godkjennes.Disse punktene har i dag standardmerking «1», men vil på den nye kontrollen merkes med «2», altså ikke godkjent:

n Nærlys, fjernlys, parkeringslys , markeringslys, ryggelys, tåkelys og tåkebaklys virker ikke eller har skadet glass eller har feil type pærer.n Tilhengerkontakt feilkoblet (ikke koblet etter ISO norm.n Feil med SRS (airbag)n Feil med elektroniske stabilitetssystemern Manglende eller blokkert nødutgang i buss (også minibuss)

Elbiler

Det kommer også fire nye kontrollpunkter for el- og hybridbiler: fremdriftsbatteri, kabler for fremdriftssystem, ladekabel og ladekontakt i bil.- Flere sjekkpunkter vil gi mer trygghet på veiene, og det blir vanskeligere å komme gjennom med en «feilfri» bil, sier Jarl Tyldum, PKK-ansvarlig i NAF.

Visuell kontroll

Det blir også kontrollert om du har refleksvest i bilen og at dekkene har riktig rotasjonsretning. En kontrollør vil også kunne ilegge kjøreforbud ved alvorlige feil på langt flere punkter for brems, hjuloppheng og styring enn det er i dag.Det skal også utføres en visuell kontroll av kjøretøyet, og alvorlige mangler og skader vil medføre anmerkning som gjør at bilen ikke blir godkjent. Ved spesielt alvorlige feil kan det også gis kjøreforbud. Busser vil få flere kontrollpunkter enn i dag enn tidligere.

 
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no